İstanbul’un simgeleri Çiçek Pasajı’nın son hali tepkiye neden oldu

İstanbul’un simgelerinden olan Tarihi Çiçek Pasajı uzun yıllardır devam eden bakımsızlık ve çevresel tesirler nedeniyle önemli deformasyon tehlikesiyle karşı karşıya. Pasajın duvarlarında ve tavanında gözle görülür çatlaklar ve deformasyonlar meydana gelirken, bu durum hem ziyaretçiler hem de çalışanlar için sıhhatsiz bir ortam yaratıyor. Pasajın üst katına sadece 2 giriş çıkıyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) ve esnaftan edinilen bilgiye nazaran; üst katlara geçişin sağlandığı dükkanları işleten esnaflarla yaşanan uyuşmazlık nedeniyle, belediye, onarım ve bakım çalışmalarını sağlayamıyor. Çiçek Pasajı, 1876 yılında inşa edilmiş olup, uzun yıllardır İstanbul’un en beğenilen turistik ve toplumsal yerlerinden biri olma özelliğini taşıyor. Lakin, tarihi yapıların korunmasına ve temizlenmesine yönelik gerekli tedbirlerin alınmaması, Çiçek Pasajı üzere yerli ve yabancı turistler tarafından sıkça tercih edilen kıymetli bir kültürel mirası, uzun vakittir bakımsızlığa mahkum ediyor. 

“RAHAT YEMEK YİYEMİYORUZ”

Almanya’dan ailesiyle gezmeye gelen Cengiz Aslan, “Almanya’dan geldik, benim çocuklar küçük, bazen yemek yerken üstünden altından böcek geçiyor, korkuyorlar. Olduğu üzere bazen yemeği bırakıp geçiyoruz. Bu bahiste genel manada şikayetçiyiz. Çiçek Pasajı da zati daha evvel İstanbul’da yaşadığım için biliyorum, çok tarihi bir yerdir. Çok eski kültürel bir yer. Gitmek istiyoruz, oturmak istiyoruz, tarihi yerde balık yemek istiyoruz. Lakin maalesef kaideler el vermiyor, çok pis. Sağımızda, solumuzda, üstümüzde böcek ağları var. Çok etkileniyoruz. Rahat bir yemek yiyemiyoruz açıkçası” dedi.

Efe Çağın Yıldırım ise pasajı evvelden daha sık ziyaret ettiğini belirterek, “Pasajın eski haline çok giderdim. O vakitler daha yeterliydi fakat şu an hijyenik olarak daha külfetli gördüğüm kadarıyla. O yüzden gitmek çok içimden gelmiyor açıkçası. Şayet düzeltilirse ilerde daha çok giderim. Mimari açısından çok hoş bir yer, hepimizin beğendiği bir yer aslında. Şayet düzeltilirse tekrar gitmek isteriz” tabirlerini kullandı. 

“BUNLAR BAKIM VE TAMİRAT İSTEYEN YAPILAR”

Beyoğlu’nda birçok tarihi yapının onarım çalışmasında yer alan Yüksek Mimar Dr. Sinan Genim, pasajın tarihi özelliklerine değinerek, “Beyoğlu’ndaki İstanbul’un 19.yy. yapılarının bölgede ağır olduğu yerler büyük oranda risk içeriyor. Beyoğlu’nda benim restore ettiğim Pera Müzesi, İstanbul Araştırma MÜZESİ, Galatasaray Postanesi yahut Narmanlı Han’daki döşemelerin çabucak hepsi hiçbir biçimde direnç taşımıyordu. Tıpkı formda Çiçek Pasajı da kalabalık bir yemek alanı. Yangın çıkıyor, tahrip oluyor. Kısa mühlet sonra da üst katı çöküyor. Ve uzun bir periyot yapı kapalı kaldı. Bir halde, bundan 40 sene önce onarılmış, döşemelerin ne kadar mukavim olduğunu bilmiyoruz. Bakmak lazım, restore etmek lazım. Bu yapılar, bir sefer yapıldı, dünya durdukça yerinde duracak değil, bakım isteyen, tamir isteyen, müdahale edilmek isteyen yapılar. Her materyalin bir ömrü var. Sahiden İstanbul’un kıymetli bir yeme içme merkezi, başlangıçta altında 18 tane dükkan, 24 daire hatırladığım kadarıyla yapılıyor. Sonra Beyoğlu artık konut olmaktan çıktığı için üst kat, aşağıdaki lokantaların mutfakları olarak kullanılıyor. Islak hacimler fazla, enteresan bir yapı, hoş bir yapı. İstiklal Caddesi’ni şenlendiren yapılardan bir tanesi ancak yeterli bir biçimde yapıyı denetim etmek lazım” dedi. 

“YALNIZCA MAL SAHİPLERİNİN İNİSİYATİFİNE BIRAKILMAMALI”

Mimar Sinan Genim, pasajın günümüz koşullarına uygun hale getirilmesi gerektiğine vurgu yaparak, “Bunlar bir nevi kamu kullanımına açık yapılar. O yüzden sadece mal sahiplerinin inisiyatifine bırakılacak değil. Gerek mahallî belediyenin gerek Büyükşehir Belediyesi’nin bu çeşit yapıları can ve mal emniyeti açısından denetim edip gerekirse boşaltıp restore etmesi gerek. Zira korunması gereken kültür varlıkları 2863 Sayılı kanunumuz mucibince devlet malı niteliğindedir. Devlet mallarını sadece mal sahiplerinin inisiyatifleriyle müdahale ederek değil, devletin de dilediği takdirde Kültür Bakanlığı, yerel yönetimle müdahale etme talihi vardır. Yalnız bir binanın cephesini boyamak bir binanın bakımı için kâfi değil. İçerideki taşıyıcı elemanların da denetim edilip ona nazaran müdahale etmek gerekir. Zira; üst katlar bilhassa, konut olarak yapılmış, döşemelerinin falan taşıyıcılığını bilmiyoruz ne kadar mukavim olduğunu. Bunları, günün koşullarına yahut beklentilerine uygun hale getirmek lazım. İçinden sarkan kablolar salkım saçak, kuşların yuvaları, çalışan insanların da bu mevzulardaki hassasiyetini gösteriyor” diye konuştu.

1/11

2/11

3/11

4/11

5/11

6/11

7/11

8/11

9/11

10/11

11/11

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir